Mr. Green ('73 1602)

Welkom op HET Nederlandse BMW 02 forum
Plaats reactie
Mr. Green
Contacteer:

Mr. Green ('73 1602)

Bericht door Mr. Green » 03 juni, 2018 19:22

Hallo 02/NK-fanaten,

(alvast m'n excuses voor de enorme lap tekst, mijn voornemen om het wat kort te houden is niet echt geslaagd)

Bij deze, nu ik eindelijk in het bezit ben van een (op het eerste zicht althans) deftige (rijdende) E10, mezelf ook eens voorstellen (na wat probleempjes met de activatie van m'n forumaccount). Ik ben Ian, uit België (randje Oost- en West-Vlaanderen) - alweer een zuiderbuur dus wegens gebrek aan een Belgische 02-community. :oops: Ik ben niet echt merkgebonden, maar heb dus vooral interesse in oude auto's met een mooi design (en ook in ermee rijden natuurlijk). Nieuwe auto's (ook BMW's vanaf 2005 of zo, met een paar uitzonderingen zoals bvb de F10) spreken me op dat vlak totaal niet meer aan, te veel de feeling van het rijden kwijt, te veel wegwerp mentaliteit en focus op modegrillen (zoals die afschuwelijke X6 en gelijkaardige coupé SUV's), etc. Momenteel vooral bezig met Mercedes (heb momenteel een fantastisch rijdende W124 230E uit 1986, ook niet m'n eerste Benz trouwens) en BMW (in 2011 kocht ik m'n eerste BMW, een E30 316, daarna verkocht voor een 318is die sinds dit jaar verkocht is (tussendoor ook nog 2 andere E30 projecten gehad waar ik uiteindelijk niet mee gereden heb dan)). Momenteel nog in bezit van een E30 320i Touring ook, die op termijn wellicht verkocht zal worden wegens te veel auto's/projecten en te weinig tijd). Als 11-jarige eind jaren '90 wel eventjes een hevige BMW-fan periode gehad. :mrgreen: Ook nog een paar VW's gehad (het was m'n 2de auto, een VW Polo 2F Coupé uit '91 die de auto microbe en vrij snel erna de oldtimer/youngtimer microbe in mij terug aanwakkerde).

Sinds januari vorig jaar was ik reeds in het bezit van 2 E10's, een 1969 Chamonix 1600-2 en een 1974 Chamonix (maar oorspronkelijk Fjordblau-metallic) 2002 Automatic (een van origine NL auto trouwens). Echter waren dit beiden full-resto projecten. De 1600 zat nog in elkaar (al hadden vorige eigenaars er ook al beginnen aan werken, ze waren wellicht van plan om Turbo of Alpina verbredingen te steken), de 2002 was volledig gestript en de grootste laswerken waren reeds gebeurd (nieuwe neus, en nieuwe kofferbodem). Plan was om de 2002 af te werken en te verkopen, en dan met de opbrengst van de verkoop de 1600 te restaureren. Echter door m'n beperkte technische kennis (normaal ging ik dit niet alleen doen maar degene die me hierbij ging helpen had te veel eigen bezigheden) wist ik al snel dat er niet veel van in huis ging komen.

In m'n hoofd had ik vele plannen, die nu en dan veranderden (op een bepaald moment wou ik de 2002 eigenlijk ook gewoon houden, maar wat meer custom (M42 motor en turbo verbredingen bvb), om dan de 1600 volledig origineel te laten. Maarja, in het hoofd is helaas niet de werkelijkheid. :lol: Ik had ook schrik dat er nooit een einde aan zou komen, en dat er (na even wat gelezen te hebben in de 'BMW 02 Restoration Guide' van Mike Macartney) enorm veel geld en uren gingen in kruipen (zeker als je iemand bent die zich ergert aan foutjes door halfslachtig werk en weinig zelf kunt). Dan begin je er beter gewoon niet aan dacht ik dan (of toch niet zolang ik de juiste middelen niet had). De verkoper van wie ik deze 2 auto's destijds kocht, deed dan een voorstel om ze terug te kopen, en dan ben ik maar eerlijk geweest tegen mezelf en helaas afscheid genomen (vooral van de 1600 had ik, vanwege de unieke specifieke details bij dit model, en omdat hij ook afkomstig was uit de streek waar ik woon, toch wel spijt om deze te moeten laten gaan. Maar men zegt dat je eigenlijk geen spijt mag hebben, dus op naar de volgende!

Met de opbrengst van de verkoop is het natuurlijk zeer verleidelijk om eens te kijken wat er nog allemaal op de oldtimermarkt te vinden is. Ik zocht dus af en toe op zoekertjessites naar o.a. BMW E10's. Maar de weinige exemplaren die online te vinden waren in België waren veelal te duur, of te veel aangepast volgens de smaak van vorige eigenaren, of met te veel werk (ik wou een rijklare, of eentje met niet te veel werk aan om rijklaar te maken). Op een dag zag ik dan een 'BMW 1602 S' online verschijnen. Ik klikte het zoekertje aan, en zag een vrij korte beschrijving in gebrekkig Nederlands (de auto stond (en staat voorlopig nog) in Henegouwen, over de taalgrens) en een paar vage foto's waarop niet zo heel veel te zien was. Een paar dagen en weken gingen voorbij, en af en toe zocht ik het zoekertje weer op, om te kijken of hij nog online stond of niet. In de tekst stond dat hij enkel reageerde op telefonisch contact. Omdat de verkoper Franstalig is, en m'n Frans (zeker via de telefoon, en ik bel niet zo graag) nogal roestig is, besloot ik een SMS'je (je kan maar proberen dacht ik), in het Nederlands dan nog (gezien z'n zoekertje ook in het (dan wel gebrekkig) Nederlands stond, te sturen, met de vraag wanneer het zou passen om de BMW 1602 S eens te komen bekijken. :mrgreen:

Toen volgde er stilte, tot ik een paar dagen later toch een antwoord kreeg, in het (gebrekkig) Nederlands. :) Afspraak gemaakt, gaan kijken, toch nog wat van de (vaste) prijs afgekregen en vervolgens een verkoopovereenkomst opgesteld. Ook hier stond de verkoper me te woord in het Nederlands, wat het communiceren voor mij wel wat eenvoudiger maakte (altijd is er wel dat ene Franse woord waar je niet kan opkomen op het moment zelf). Ik hoop dat ik niet te snel beslist heb, gezien ik er aanvankelijk eens een nachtje wou over slapen, maar gezien ie toch nog wat aan de prijs wou doen heb ik toegehapt. Dit is dan meteen ook de duurste auto in aankoop die ik tot nu toe gehad zal hebben (teller staat op rond de 20 auto's (niet-rijdende projecten en daily's meegeteld in een kleine 10 jaar), en (op de 1600 van '69 na dan) ook de oudste. :P Ik hoop dus dat er geen lijken uit de kast zullen vallen en dat ik vooral veel zal kunnen genieten van deze auto zonder te veel pech. En dat de eerste keer dat ik ermee zal rijden geen teleurstelling is, gezien ik tot nu toe nog met geen enkele 02 gereden heb (maar gezien de grote fanbase denk ik dat dit wel in orde zal zijn).

De verkoper heeft een hele hoop oldtimers en is vooral liefhebber van vooroorlogse auto's (omdat hij deze ook nog heeft weten rondrijden vroeger, dus met de 02 had hij niet echt veel feeling wegens 'te jong' (dus hij snapte waarom ik er wel liefhebber van was, al heb ik ook maar één herinnering als kind van een 02 in het straatbeeld). Hij heeft 'm destijds in de schuur binnen gereden en in een hoek geparkeerd, en daar is hij vervolgens een paar jaar blijven staan. Helaas geen testrit kunnen doen omdat de doorgang versperd was door z'n andere auto's en allerlei onderdelen. De verkoper zei dat de auto volledig origineel was en nooit gerestaureerd. Echter zag ik meteen een stukje overspray op een raamrubber, dus volgens mij is de auto zeker al eens herspoten of gerestaureerd (al dan niet gedeeltelijk). Maar dit is gezien de leeftijd ook niet abnormaal. Helaas duikt de roestduivel her en der (weer?) op, maar je kan in deze prijscategorie niet alles verwachten natuurlijk, en desondanks ziet het geheel er netjes uit. Hij pochte ook over dat het een 1602 S is (zo staat het ook op de papieren), zogezegd een 'Sport' dus, maar dat is zoals ik al op dit forum gelezen had een eigen uitvinding van de constructeur (Moorkens) in België (om invoertaksen te ontwijken werden de 02's in België als Semi Knock Down kits geïmporteed en door Moorkens in België geassembleerd) en is er weinig of geen verschil met een 'gewone' Duitse of Nederlandse 1602 (meer details over de betekenis van de S in '1602 S' zijn altijd welkom). Ze kregen dan ook een bijkomend chassis nummer van Moorkens. Helaas zijn de archieven van Moorkens uit deze periode niet bewaard en kan je dus geen historiek of oorspronkelijke optielijst opzoeken aan de hand van je chassisnummer, zoals bij niet-Belgische 02's.

Het is wel een speciaal gevalletje, een soort tussenmodel en kruising tussen een pre-facelift en een facelift. :lol: Deze heeft namelijk de achterkant met ronde achterlichten van de pre-facelift en de voorkant met plastic grille en bredere nieren van de facelift met rechthoekige achterlichten. Dit vind ik wel wat spijtig, maar ik ben vooral blij met de (voor mij juiste/favoriete) achterkant. Al kan ik een mooi exemplaar met rechthoekige achterlichten ook zeker appreciëren. Maar vooral de voorkant van de facelift mist voor mij iets. De smallere nieren van een pre-facelift vind ik veel mooier omdat het er precies nog meer 'old skool' (of ouderwets, voor sommigen) uit ziet. Net ietsje meer hardcore BMW of zo (beetje moeilijk om het in woorden te beschrijven). De facelift snoet is voor mij precies pas geslaagd in combinatie met een turbo body of gelijkaardige bredere look. Nu ja, ik zal er mee moeten leven en ben al blij dat hij ronde achterlichtjes heeft. :) Al sluit ik niet uit dat de voorkant later bij een eventuele restauratie alsnog omgebouwd wordt naar pre-facelift, zodat het geheel klopt (ik heb sowieso ook een zwak voor chroom accenten), mocht ik deze lang genoeg bijhouden natuurlijk. Eerst beginnen met het begin en zien dat deze terug rijklaar wordt. Weet er iemand of dergelijke 'tussenmodellen' iets typisch Belgisch waren of niet? De facelift zou pas eind '73 op de markt gekomen zijn, en het GVA (gelijkvormigheidsattest) is bij deze afgeleverd in september '73. Het is ook niet de eerste die ik zie met ronde achterlichten en facelift voorkant.

In afwachting tot hij thuis staat heb ik alvast een paar vage foto's van de 02, door al het materiaal er rond kon ik helaas geen foto's maken waarop hij er compleet op staat. Maar beter dan niets. Heb wel de foto's van in het zoekertje. Iemand die weet welke kleur het is, en of het een originele 02 kleur is? In de motorruimte vond ik niet meteen een sticker met de kleurbenaming (of ik heb erover gekeken). Is op het eerste zicht blauw, maar heeft precies toch een wat paarsachtige schijn, vooral als je de led lamp erboven houdt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit waren de foto's van het zoekertje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ter afsluiting nog eentje in (zo lijkt het toch) dezelfde kleur en dezelfde velgen. :)

Afbeelding

Jammer genoeg hebben we sinds 2010 geen kleine nummerplaten meer zoals op bovenstaande foto's, maar lelijke Europees-formaat gevallen (te modern uitziend, en met een vreselijke vormgeving met die indexcijfer/-letter vooraan). :/ Zo'n klein plaatje vind ik namelijk veel mooier passen, zeker op oudere auto's. Beetje hetzelfde soort gemis zoals sommigen van jullie hebben met de blauwe platen voor oldtimers van voor een bepaald jaar in Nederland denk ik. Door de positie van het verplichte mistlicht achteraan is er zelfs geen plaats voor een Europees formaat. Wellicht komt er dan een kleinere meer vierkante 'motorplaat' (zelfde formaat als de nummerplaten voor moto's) op, wat enkel toegestaan is indien een normale of grotere 'vierkante' plaat niet past zoals in dit geval (ja, zo'n details houden me dus ook bezig haha).

Optisch ziet de 02 er op het eerste zicht dus vrij goed uit, maar door de lange stilstand is er technisch wel wat werk aan. De batterij is (ondanks dat ze afgekoppeld was) dood, vrees ik. Met een booster geraakte hij uiteindelijk wel (moeilijk, vanwege de lange stilstand? Of een vervuiling in carburator of leiding ergens?) in gang. De motor draaide wel mooi, dus daar zijn niet meteen problemen mee denk ik (hoop ik), al gingen m'n haren wel even rechtstaan toen de verkoper een tijdje vol gas zat te geven met koude motor. Sowieso zullen alle vloeistoffen en dergelijke vernieuwd moeten worden. En ik denk de remmen wellicht ook (niet kunnen testen, maar kans is groot na die lange stilstand). Het ontkoppelingspedaal bleef ook op de grond staan, dus ermee rijden zal vrees ik niet lukken voorlopig, dus daar moet ook naar gekeken worden. Ik dacht dat ik ermee ging kunnen rijden, dus denk dat de verkoper daarom iets van de prijs heeft af gelaten (en ook omdat hij wellicht zag dat ik wel degelijk serieuze interesse had in de auto, en misschien ook omdat ik de eerste was die kwam kijken nadat hij toch al eventjes online stond).

Ik zat te denken om, nu er toch een en ander vervangen moet worden, meteen enkele dingen te upgraden (remmen bijvoorbeeld)? Wat zijn met andere woorden een beetje de 'must-do' mods voor elke 02, waardoor het rijplezier vergroot wordt? Of zouden jullie voorlopig enkel focussen op het rijklaar maken? Tips en dergelijke zijn altijd welkom!

Petje af voor degenen die de volledige tekst doorploegd hebben. :mrgreen:

Wat kost het trouwens om clublid te worden? (want de meest interessante topics zullen wellicht in het clubgedeelte staan) Vind dit namelijk niet meteen terug.
Laatst gewijzigd door Mr. Green op 11 juni, 2018 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 E10 1602 S

02fan
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Re: Mr. Green ('72 1602)

Bericht door 02fan » 03 juni, 2018 19:36

Hoi,

Welkom hier en leuk dat je zo je verhaal beschrijft. Clublid worden heeft zeker een voordeel ( naast magazine 4x per jaar krijg je ook uitgebreid toegang tot forum inderdaad. Je betaald slechts 57,50 euro per jaar. Lid worden kan als je op onze website op
‘BMW 02 club NL’ klikt en vervolgens op clublid worden. Of stuur even een mailtje naar sercretaris Berrry. Kun je vinden onder clubgegevens.

Veel plezier met hem technisch goed rijdend maken en tot ziens op een van onze evenementen!

Groet, frank
Bestuurslid evenementen
BMW 02 club Nederland
evenementen@bmw02club.nl

www.bmwtrouwauto.nl
info@bmwtrouwauto.nl

FunPlay
Site Admin BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door FunPlay » 05 juni, 2018 09:58

Welkom !

Leuke 02 en veel plezier ermee
'71 BMW 2002 Sedan (Chamonix)
BMW02Club Forum moderator

Een BMW02 is "Fun to Play"

loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door loentje » 05 juni, 2018 13:54

Hoi,

welkom hier, moet je naam dan niet veranderen in Mr. Purple?

Maar leuke 02, ik denk dat hij een keer nieuw neusje heeft gehad en al ooit gerestaureerd is, aangezien de kleur niet origineel is. Maar het lijkt me een erg leuk project.

Lid worden van onze club is zeker een aanrader :D En anders kom langs op de sharknosemeeting in juni, ook daar kun je je meteen inschrijven.

groeten loentje
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!

BMW 2000 Touring aut, ceylon
BMW E12 520 1973, ceylon
BMW E21 323i baur 1980, polaris
BMW E30 325i cabrio, delphin
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga
BMW e46 325i touring 2001, Cosmoszwart

2002tje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door 2002tje » 05 juni, 2018 17:37

Welkom hier en heel veel plezier met je 02!
Mvg Robèrt

BMW 1600-2 '68 Atlantik
BMW 1600 Touring '72 Fjordblau
BMW 2000 '70 Sahara
BMW 3.0cs '73 Polaris
BMW 728 '78 Resedagrün

Mr. Green
Contacteer:

Bericht door Mr. Green » 05 juni, 2018 20:37

Bedankt. :)

Voor de neus vreesde ik al. :( Dan is de vraag of dit ten gevolge van een aanrijding is, of dat één van de vorige eigenaars destijds een modernere look wou, zoals men (achteraf gezien helaas) wel vaker deed bij release van een nieuwer/facelift model, of een combinatie van beiden... Het is niet de eerste roundie met facelift neus die ik zie (+ dan nog eens de Moorkens historie), vandaar de twijfel. Denk dat ik de nodige onderdelen bijeen ga sprokkelen om deze later alsnog tot een volwaardige pre-facelift om te kunnen bouwen. Maar dat zijn zorgen voor later, eerst zorgen dat ie veilig thuis raakt (hopelijk komend weekend) en terug rijklaar is!

Sharknose meet lijkt me leuk, maar is wat ver om er dan zonder shark aan te komen. :P
'73 E10 1602 S

Mr. Green
Contacteer:

Re: Mr. Green ('73 1602)

Bericht door Mr. Green » 11 juni, 2018 21:10

Eventjes de titel aangepast, is dus wel degelijk een 73er ipv 72er. De verkoper had de verkeerde papieren erbij gestoken. Toen ik vorige week ging gaan kijken was ik vergeten het chassisnummer te bekijken. Hij vroeg wel of ik het bekeken had maar ik zei dat hij wel niet zou liegen zeker daarover. Gisteren de 02 eindelijk gaan ophalen, en voor de zekerheid toch nog even het chassisnummer bekeken. En gelukkig maar, anders mocht ik nog eens terug om de juiste papieren op te halen. Hij heeft namelijk nog een paar 02'tjes staan op een andere locatie maar deze zijn allen in slechte staat zei hij (dus zeker te restaureren) en de papieren van de 72er waren ook van een 1602 S, maar dus een andere.

Hij reageerde toch een beetje gepikeerd toen ik het hem zei (omdat hij het vorige week gevraagd had of ik het chassisnummer gecontroleerd had), maar achteraf verontschuldigde hij zich wel voor het misverstand. Kan gebeuren als je een 50-tal auto's hebt staan waarvan het grootste deel in geen jaren meer gereden heeft. En een goeie les voor de volgende keer (het is nochtans verre van de eerste keer dat ik een auto koop. :roll:) Hij kent helaas wel de prijzen dus ik vrees dat er niet echt koopjes te doen zullen zijn (tenzij je mss alles (vb. alle BMW's die hij heeft staan, een 6 à 7-tal zei hij) in 1 lot koopt). Maar dan moet je er de plaats en het geld voor hebben natuurlijk. Voorlopig ontbreekt het me even aan de twee vrees ik, na deze aankoop. :mrgreen: De man heeft 3 zonen maar geen enkele is geïnteresseerd in auto's, jammer genoeg.

Maar goed, genoeg tekst, tijd voor iets betere foto's (nog steeds GSM, maar toch al in daglicht deze keer). :) De kleur blijft toch moeilijk om vast te leggen op foto. In het echt heeft ie niet die paarsachtige schijn, of toch zeer miniem (gelukkig).

Bij aankomst stond hij al buiten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de trailer:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren dan ook voor het eerst met een 02 gereden, al was het maar van korte duur. Toen we hem gingen ophalen, startte hij moeilijk/niet. De verkoper haalde er een bevriende garagist bij, die meteen een staaf nam om op de starter te kloppen. Hij zei meteen ook hoe het kwam dat hij zo moeilijk startte; slechte benzine getankt (95 E10 ipv 98). Er zit natuurlijk nog een halve tank in.. Die 95 E10 moet er zo snel mogelijk uit, want het is zeer slecht voor de leidingen van oude auto's. En al helemaal voor oude auto's die toch een tijd stilgestaan hebben (volgens een verzekeringspapier dat er nog bij zat was hij verzekerd tot 2014, dus wellicht sindsdien niet meer gereden). Nuja, de rubberen leidingen en slangen zullen voor de veiligheid best toch allemaal vervangen worden. Bij het rijden schokte en sputterde hij enorm, ik kon niet meteen naar 2de schakelen omdat het leek alsof ie stil ging vallen. Niet langer mee gereden dan nodig en snel in de stalling gezet.

Iemand wat tips wat je zeker moet vervangen bij een 02 die een paar jaar stilgestaan heeft? Dingen die mij te binnen schieten:

- olie en KVS
- brandstoffilter, luchtfilter, oliefilter
- bougies
- remmen?
'73 E10 1602 S

Tomfish
Contacteer:

Bericht door Tomfish » 12 juni, 2018 10:23

Er hoeft geen E98 in, E95 is prima, alleen de E10 variant kan me voorstellen dat het niet helemaal goed is voor je oldtimer. Vergeet niet de carburateur even goed schoon te maken.
Onderdeel webte@m BMW 02 Club Nederland | Bestuurslid Communicatie BMW 02 Club Nederland
tom@bmw02club.nl

2002tje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door 2002tje » 12 juni, 2018 23:04

Tomfish schreef:
12 juni, 2018 10:23
Er hoeft geen E98 in, E95 is prima, alleen de E10 variant kan me voorstellen dat het niet helemaal goed is voor je oldtimer.
In Belgie is sinds vorig jaar de euro95 standaard E10 benzine dus pas op, deze idd niet in je 02tje tanken!
Mvg Robèrt

BMW 1600-2 '68 Atlantik
BMW 2000 '70 Sahara
BMW 3.0cs '73 Polaris
BMW 728 '78 Resedagrün

Tomfish
Contacteer:

Bericht door Tomfish » 13 juni, 2018 09:30

2002tje schreef:
12 juni, 2018 23:04
Tomfish schreef:
12 juni, 2018 10:23
Er hoeft geen E98 in, E95 is prima, alleen de E10 variant kan me voorstellen dat het niet helemaal goed is voor je oldtimer.
In Belgie is sinds vorig jaar de euro95 standaard E10 benzine dus pas op, deze idd niet in je 02tje tanken!
Ja, dat wist ik dus niet :-)
Onderdeel webte@m BMW 02 Club Nederland | Bestuurslid Communicatie BMW 02 Club Nederland
tom@bmw02club.nl

loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door loentje » 13 juni, 2018 11:07

ik ook niet, wat zegt die e10 dan precies?

Trouwens wel echt een leuk wagentje!! Gefeliciteerd met de aankoop

groeten loentje
Al heb je 150 pk en een sportuitlaat, ik hoor liever het geluid van mijn automaat!

BMW E12 520 1973, ceylon
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga

2002tje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door 2002tje » 13 juni, 2018 17:30

E10 benzine, zie onderstaande link

https://www.ANWB.nl/auto/brandstof/e10
Mvg Robèrt

BMW 1600-2 '68 Atlantik
BMW 2000 '70 Sahara
BMW 3.0cs '73 Polaris
BMW 728 '78 Resedagrün

loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door loentje » 13 juni, 2018 22:19

alle bmws zijn geschikt:
http://e10check.wpengine.com/auto/bmw/

groeten loentje

BMW E12 520 1973, ceylon
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga

2002tje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door 2002tje » 13 juni, 2018 23:34

We zijn hier wel een beetje het topic van Mr. Green aan het vervuilen..

Bij mijn oude BMW's komt die E10 rommel er niet in, daarentegen Leon heeft Google als vriend dus die ziet t wel zitten :mrgreen:

Nog wat aanvullende info;
https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-bra ... oertuigen/

Misschien is het handig om dit (E10 benzine)onderwerp een apart topic over te zetten, en kunnen onze moderators dat even fixen? Zoals het er naar uit ziet zal dit onderwerp de komende jaren steeds actueler worden vrees ik.
Mvg Robèrt

BMW 1600-2 '68 Atlantik
BMW 2000 '70 Sahara
BMW 3.0cs '73 Polaris
BMW 728 '78 Resedagrün

loentje
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door loentje » 14 juni, 2018 08:33

apart topic is goed idee

Robert, was maar een beetje om te stoken :mrgreen:

MrPurple, terug on topic!

BMW E12 520 1973, ceylon
BMW 2002 1969 bristol
BMW 2002ti 1971 malaga

Mr. Green
Contacteer:

Bericht door Mr. Green » 09 juli, 2018 19:24

Lijkt me straf dat E10 gewoon in alle (oude) BMW's mag.

Inmiddels (wegens tijdsgebrek) nog niet veel gebeurd, behalve dat het grootste deel van de tank leeg gepompt is (de overgepompte benzine vervolgens in m'n Benz W202 gekapt (er zat nog een halve tank 98 in, dus gemengd) en opestookt. :mrgreen:)

Ik ben momenteel op zoek naar een goeie handleiding. Heb via 02faq al een digitale (ingescande) repair manual gevonden, maar zou toch liever een papieren exemplaar hebben (ok je kan printen, maar dat is een beetje slordig en tijdrovend), dus op zoek naar een Haynes manual. Of bestaat er nog een betere? (de werkplaats handleiding van BMW zelf zal natuurlijk het best zijn, maar ofwel erg duur ofwel niet te vinden wellicht)

Ook eens op Ebay gezocht hoe de 02 onderdelen markt er een beetje uit ziet, ik schrok me wel een hoedje van de prijzen die gevraagd worden. :| (dat het niet goedkoop ging zijn wist ik, maar bvb €160 voor een raamslinger, of €140 voor een wandpaneel (interieur) achteraan.. :shock: €400 voor een pre-facelift grill, één kant maar. :shock:

Nog een minpuntje.. quasi voor elk slot heb ik een andere sleutel nodig. Ik heb 1 sleutel voor het contact, 1 sleutel voor de 2 deuren en 1 sleuteltje voor de benzinetankdop. Voor het kofferslot heb ik echter geen sleutel (zowel de sleutel van het contact als die van de deuren passen hier niet op), dus ik kan deze niet afsluiten momenteel. Het contactslot is dus wellicht al eens vervangen, ofwel dat van de 2 deuren (en koffer)? Een nieuwe set sloten + sleutels kost wellicht een fortuin (als ze überhaupt nog te bestellen zijn bij BMW), dus er zit wellicht niets anders op dan ermee te leren leven (en het kofferslot eventueel te vervangen door eentje waar een sleutel bij is)?
'73 E10 1602 S

Ton
Lid BMW 02 Club NL
Lid BMW 02 Club NL
Contacteer:

Bericht door Ton » 09 juli, 2018 22:59

Hallo ik heb nog een zo goed als nieuw instruktie boekje de oranje van 11/1971 dus bijna 72.

Ook het Nedl boekje leer "m kennen van Kluwer met 118 pagi over de 1502 tot 2002.

En van welke kant raamslinger zoekt U nog.

MVGR Ton.

Mr. Green
Contacteer:

Bericht door Mr. Green » 10 juli, 2018 22:52

Ton schreef:
09 juli, 2018 22:59
Hallo ik heb nog een zo goed als nieuw instruktie boekje de oranje van 11/1971 dus bijna 72.

Ook het Nedl boekje leer "m kennen van Kluwer met 118 pagi over de 1502 tot 2002.

En van welke kant raamslinger zoekt U nog.

MVGR Ton.
Wat zou je hiervoor vragen? :)

Raamslinger was enkel om een voorbeeld te geven van de prijzen die men nu vraagt voor 02 onderdelen. ;)
'73 E10 1602 S

Ruud02
Contacteer:

Bericht door Ruud02 » 15 juli, 2018 16:26

M.b.t. de sleutels, de tankdop en het kofferbakslot zijn altijd andere sleutels dan contact en deuren. Als je alles kloppend wilt hebben zul je dus contact en deuren samen moeten vervangen. Een tankdop met sleutel kun je wel ergens uithalen, een kofferslot ook. Volgens mij staat er op het kofferbakslot ergens een nummer waar de meeste sleutelboeren wel raad mee weten. Om het helemaal goed te doen zou je eens kunnen kijken of je bijvoorbeeld bij Walloth en Nesch of de dealer een origineel model blanco kofferbaksleutel (of 2 voor reserveset) kunt bestellen en deze bij een sleutelboer laten slijpen.
- 1602 '74 Inka

- Mercedes w123 1977

Plaats reactie