Alle punten genoemd op de pagina Advies zijn van invloed op de prijs. En daarnaast ook de vraag en het aanbod. De afgelopen jaren is het aanbod afgenomen en de vraag is vrij stabiel gebleven. De laatste jaren is dan ook duidelijk zichtbaar dat de prijzen van de 02 stijgende zijn.

Wat is een gebruikte 02 of 4-deurs waard?

De stijging van de prijzen is te wijten aan het feit dat er inmiddels veel 02’tjes verdwenen zijn en een relatieve harde basis zeldzaam wordt. Tevens is het plaatwerk, wat overigens nog verkrijgbaar is bij BMW, ook sterk in prijs gestegen.

Om te weten wat jouw BMW waard is kun je hem laten taxeren. Vaak is zo'n taxatierapport meer van belang voor de verzekering. Als je namelijk een getaxeerde 02/4-deurs te koop ziet staan, ligt de vraagprijs vaak behoorlijk onder de taxatiewaarde. Maar ook bij de erkende taxateurs wil de uitkomst nog wel eens heel verschillend zijn.

Een reële methode is die met de klassenindelingen. Er zijn 5 rubrieken waarin de staat van de auto beschreven wordt. Aan de hand van het type auto wordt dan per rubriek de waarde bepaald. Daarnaast is ook de zeldzaamheid van een type prijsbepalend. Van een 1600-2 cabriolet bijvoorbeeld zijn maar weinig exemplaren, deze zal dus ook niet vaak aangeboden worden.

Een apart discussiepunt vormt de originaliteit. De ene liefhebber wil absoluut een originele 02/4-deurs zoals die ooit de fabriek heeft verlaten. De ander wil een verlaagde BMW voorzien van sportvelgen, sportstoelen, een super stereo-installatie etc. Al deze accessoires worden in de waardebepaling zoveel mogelijk buiten beschouwing gelaten, dat blijft een kwestie van persoonlijke smaak.

Klasse-indeling & pijzen

De 5 rubrieken, aan de hand waarvan je kunt bepalen waarin jouw BMW thuis hoort, worden hieronder uiteengezet. Vervolgens kun je in de richtprijzentabel bepalen waar je uitkomt met de waarde van je 02/4-deurs. En maak niet de fout om direct naar de hoogste prijzen te kijken, maar lees ook nog even de rest van dit artikel. Dan kun je vrij goed beoordelen in welke klasse jouw 02/4-deurs thuishoort. En om je een idee te geven: meer dan 10 02's/4-deurs in de klasse 1 hebben we niet in Nederland!

Rubriek 1 Rubriek 2 Rubriek 3 Rubriek 4 Rubriek 5
Onberispelijke staat, geen gebreken aan de techniek en carrosserie, nog geheel in originele staat (niet gerestaureerd). Geen spoilers, geen ruilmotor, geen andere lak, bekleding etc. Auto verkeert in absolute nieuwstaat. Zeldzaam en dus moeilijk aan te komen. In (zeer) goede staat. Origineel of perfect gerestaureerd. Vrij van gebreken aan carrosserie en techniek. Zeer geringe tekenen van gebruik toegestaan. De auto moet wel origineel zijn (dus geen spoilers of andere kleur lak dan origineel etc.) Er mogen geen onderdelen ontbreken. Gebruikte toestand, normale tekenen van gebruik. Kleine gebreken toegestaan (die nog niet direkt gerepareerd moeten worden, maar de auto is nog volledig rijklaar. Geen doorgeroeste delen. De A.P.K.-keuring mag geen enkel probleem zijn. Stevig gebruikte toestand, gedeeltelijke restauraties toegestaan. Niet geheel rijklaar waardoor direkte reparatie noodzakelijk is. Lichte tot middelmatige roestsporen. Kleine onderdelen kunnen ontbreken of defekt zijn. Die moeten echter wel goed te repareren c.q. te restaureren zijn. Slechte toestand, maar nog te goed voor de sloop. Restauratie hard nodig of slecht gerestaureerd. Niet rijklaar. Vrij grote investeringen noodzakelijk voor restauratie, maar nog wel lonend om te restaureren. Er kunnen bepaalde onderdelen ontbreken.

Vanaf heden tonen wij geen indicatieprijzen meer op onze website omdat deze niet meer voldeden aan de hedendaagse vraagprijzen

Type Bouwjaren Aantal CC PK KM/h Nieuwprijs 1 2 3 4 5
1502 1975-1977 71.564 1573 75 155 € 4.804          
1600-2 1966-1971 210.451 1573 85 160 € 3.536          
1602 1971-1975 56.351 1573 85 160 € 4.084          
1600 TI 1967-1968 8.835 1573 105 175 € 4.068          
1802 1971-1975 83.351 1766 90 165 € 4.266          
2002 1968-1975* 336.907 1990 100 170 € 3.875          
2002 Automatic 1969-1975* 36.663 1990 100 170 € 3.875          
2002 TI 1968-1972 16.448 1990 120 185 € 4.492          
2002 tii 1971-1975 38.703 1990 130 190 € 5.218          
2002 turbo 1974-1975 1.672 1990 170 210 € 7.653          
1500 1962 - 1964 23.807 1499 80 150 € 3.675          
1600 1964 - 1966 10.278 1573 83 150 € 3.880          
1800 1963 - 1968 102.090 1773 90 160 € 4.082          
1800 TI 1963 - 1966 18.417 1773 110 170 € 4.481          
1800 TISA 1965 200 1773 130 180 € 5.519          
1800/69 1968 - 1970 30.981 1766 90 160            
2000 / 1,8 1971 - 1972 8.039 1766 90 160            
2000 1966 - 1968 62.399 1990 100 168 € 4.603          
2000/69 1968 - 1972 58.096 1990 100 168            
2000 TI 1966 - 1968 6.480 1990 120 180 € 4.804          
2000 TI-lux 1966 - 1968 12.413 1990 120 180            
2000 tilux 1968 - 1970 5.027 1990 120 180 € 5.212          
2000 tii 1969 - 1972 1.952 1990 130 180 € 5.840          
2000 C 1965 - 1968 443 1990 100 172 € 6.950          
2000 CA 1965 - 1968 3.249 1990 100 168 € 7.256          
2000 CS 1965 - 1968 9.999 1990 120 185 € 7.154          
1600GT 1967-1968 1.255 1573 105 190 € 6.480          
1600-2 Cabrio 1968-1971 1.692 1573 85 160 € 4.898          
2002 Cabrio 1971 200 1990 100 170 € 5.808          
2002 Targa 1971-1975 2.717 1990 100 170 € 6.126          
touring 1600 1971-1972 4.379 1573 85 160 € 4.472          
touring 1800 1971-1974 4.075 1766 90 165 € 4.685          
touring 1802           € 5.069          
touring 2000 A 1971-1972 989 1990 100 170            
touring 2000 1971-1974 15.969 1990 100 170 € 4.719          
touring 2002           € 5.315          
touring 2000 tii 1971-1974 5.783 1990 130 190 € 5.581          
touring 2002 tii           € 6.173